یک قدم مانده به . . . - منطقه دنا

یک قدم مانده به . . .

کوهنوردی ، دیواره نوردی ، غارنوردی ، صعودهای زمستانه و . . .

دنا ٬ نطلبید

هوای خراب اجازه صعود نداد *

قله قلم ۳۹۰۰متر - بخاطر هوای برفی و بورانی به سختی قابل مشاهده است

بعد از صعود کوه سرخ که روز جمعه هفته گذشته رفتیم برنامه ریزی کردیم برای صعود زمستانی به قله دماوند ٬ برنامه ریزی ها انجام شد کوله هم پیچیده شد برای صعود دماوند که روز سه شنبه به دلایل زیادی برنامه کنسل شد (با چند نفری هم هماهنگی کردیم برای اجرای برنامه که متاسفانه خودمون نتونستیم بریم که از آقایان مرتضی صالحی ٬ وحید عبدی ٬ محمد عباسی عذر خواهی میکنم)

برنامه کنسل شد و برنامه دیگه ای نداشتیم و گفتم ۳ روز تعطیلی باید تو خونه باشم و  .  .  .!!!

یهو یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت برنامه صعود قله بیژن ۳ (۴۴۹۰متر) رو داریم بیا بریم ٬ که من هم خوشحال شدم و قبول کردم ولی قرار شد بهش خبر بدم (که آخر هم بهش خبر ندادم).

به هر حال خودم یه برنامه ریختم برای صعود حوض دال (۴۳۶۰متر) که به چند نفری خبر دادم ولی همه مشغله کاری داشتن و نمیوتنستن بیان برنامه و فقط یه نفر مونده بود که به اونم خواستم زنگ نزنم چون میدونستم نمیاد ولی گفتم یه تیری تو تاریکی بندازیم شاید خورد به هدف ٬ که زنگ زدم بهش و یهو گفت میام و کلی خوشحال شدم...

سریع وسایل رو جمع کردم و ساعت ۱۳ همون روز از شیراز حرکت کردیم به سمت یاسوج ٬ برنامه شد صعود قله حوض دال به ارتفاع ۴۳۶۰متر در رشته کوه دنا....

دور از جونتون ۳۰ کیلو وزن کوله بود (خیابان اصلی سی سخت)...

از بچه هایی که میخواستن برن بیژن ۳ با من تماس گرفتن و گفتن برنامه کنسل شده و میخوایم بریم حوض دال و توی وبلاگ بچه های گناوه هم دیدم هیئت گناوه برای یکی از قله های دنا برنامه گذاشته که حدس زدم حوض دال باشه و بخاطر همین توی سیسخت منتظر گروه های زیادی بودیم.

ساعت ۱۷ به شهر یاسوج رسیدیم و هوا اینقدر صاااف و بدون ابر بود که تمام خط الراس دنا رو میشد راحت دید ٬ حتی بادی که روی قله ها میومد و برف ها رو بلند میکرد از توی شهر مشخص بود ٬ بعد حرکت کردیم به سمت شهر زیبا و کوهستانی سی سخت در ۵۰ کیلومتری شمال یاسوج.

جاده جدید شیراز - یاسوج (این جاده گردنه نداره و همش کفی هست)

قله زیبای حوض دال ۴۳۶۰ متر در راس در هوایی کاملا صااف بدون هیچ وزش بادی - در وسط دره مخوف بزکش - در سمت راست یال چال زرد - در سمت چپ یال یابو سقط کرده

غروب ۴۰۰۰متری هااااا در هوایی کاملا صااف بدون باد - قله ای که نور خورشید روش هست قله کل خرمن ۴۲۸۰متر - قله اول برف کرموو  ۴۱۰۰متر.

ساعت ۱۷:۴۵ به شهر سی سخت رسیدیم و به سمت خانه کوهنورد شهر سی سخت رفتیم متسفانه شماره تلفن آقای آصفی توی گوشی من نبود و واسه همین مزاحم آقا نیما دوست گلم (همدان) شدم و شماره آقای آصفی رو ازش گرفتم و از اونجایی که قبلا آقای آصفی جای کلید ها رو به من گفته بود باهاشون تماس گرفتم و با اجازه  ایشون درب رو باز کردیم و رفتیم داخل اتاق ٬ داخل خیلی هوا سرد بود و سریع بخاری ها رو روشن کردیم و نشستیم کنار بخاری تا گرم بشیم ٬ و آقا نیما باهامون تماس گرفت و گفت بخاری ها نشتی داره و مواظب باشید گاز شما رو مسموم و خفه نکنه که ما هم پنجره ها رو کمی باز کردیم تا هوا عوض بشه. محمد دوستم رفت و چند تا نون گرفت و آورد و نشستیم غذا خوردیم و جاتون خالی ۳ تا کنسرو ماهی و استامبولی پلو و بادم و زمینی و . . . و کلی چیز خوردیم و صدای موزیک و سخنرانی به خاطر شب ولادت حضرت محمد (ص) از مسجد بزرگ سی سخت تمام شهر رو خبر دار میکرد که بیاید توی جشن شرکت کنید ٬ چون سی سخت شهر کوچیکی هست این بلند گوهای مسجد هم بلند بود واسه همین کل شهر این صدا رو میشنیدن ...

با محمد تصمیم گرفتیم بریم و توی جشن شرکت کنیم ٬ ساعت ۱۹ رفتیم توی مسجد و توی جشن شرکت کردیم و حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا عرفانی امام جمعه شهرستان دنا هم اونجا بودن و ایشون سخنرانی میکردن و خیلی زیبا هم صحبت میکردن.

حجت الاسلام ولمسلمین عرفانی امام جمعه موقت شهرستان دنا - سی سخت - شب میلاد پیامبر (ص)

ساعت ۲۱:۳۰ بود که برگشتیم خانه کوهنورد ولی جشن تا ساعت ۲۳ ادامه داشت ٬ بازم اومدیم شام خوردیم و گرفتیم خوابیدیم ٬ به پیشنهاد محمد پتو ها رو رو به قبله پهن کردیم که گفت اگه گاز گرفتمون مردیم حداقل با خیال خوش بمیریم  و شب رو واقعا رو به قبله خوابیدیم ٬ ساعت ۱ - ۱:۳۰ شب یکی داشت در میزد ٬ درب رو باز کردم دیدم بچه های شیراز هستن و کلی حال و احوال کردیم و بعد ما گرفتیم خوابیدیم و اونا هم وسایلشون و جمع کردن و خوابیدن ٬ ولی چون توی خانه کوهنورد جا کم بود واسه همین نمیشد دیگه رو به قبله بخوابیم و مجبور شدیم جمع و جور بخوابیم.

بخاری خطرناک خانه کوهنورد سی سخت (بالای لوله هواکش به جایی وصل نیست ٬ پایینش هم تو هوا هست ٬ نمیدونم این چجوری اینجا ایستاده)

جهت قبله (عکس تزئینی میباشد)

صبح قرار شد ۳۰ دقیقه بعد از گروه شیراز حرکت کنیم ٬ صبح ساعت ۶:۳۰ بیدار شدیم اونا وسایلشون جمع کرده بودن و صبحانه میخوردن ٬ ما هم بیدار شدیم و وسایلمون و جمع کردیم و صبحانه خوردیم ٬ تیم شیراز حرکت کرد و ما هم ۲۰ دقیقه بعد از اونا راه اوفتادیم به سمت دره بزکش ٬ هوا ابری شده بود و قله حوض دال و ۴۰۰۰متری های دنا همه مه گرفته بود...

طلوع ۴۰۰۰متری ها و قله زیبای کل خرمن ۴۲۸۰متر - در آخر قله نول جنوبی ۴۱۸۰متر - و قله اول یال برف کرموو ۴۱۰۰متر

قله حوض دال ۴۳۶۰متر در زیر دریایی از ابرها

از خانه کوهنورد تا ابتدای دره بزکش ۱۵ دقیقه پیاده راه هست که چهارراه اول بعد از خانه کوهنورد یه سیل بند هست که کنار سیل بند رو بگیری بری بالا میرسه اول دره...

ابتدای دره بزکش

ساعت  ۷:۱۶ رسیدیم اول دره بزکش ٬ صدای زوزه گرگ و نعره خرس و سوزه برف صعود ما رو  اکشن  تر کرد ٬ کمی از دره بزکش رو صعود کردیم ٬ مسیر یخ زده بود و کرامپون بستیم و صعود کردیم در شیبی نسبتا زیاد و حدودا ساعت ۸:۳۰ صبح  بود که بارش برف شروع شد و بخاطر خطراتی که توی منطقه بود ما مسیر رو برگشتیم و ساعت ۹:۳۰ صبح پایین بودیم و تصمیم گرفتیم بریم سمت قله قلم به ارتفاع ۳۹۰۰متر...

یه ماشین گرفتیم و حدودا ۲۰ کلیلومتر رفتیم سمت جنوب شرقی سی سخت و انتهای خط الراس شرقی دنا ٬ تاکسی ما رو چشمه آب سرد پیاده کرد و هشدار داد که اگه خرس یا گرگ دیدید پناه بگیرید که شما رو نبینه و ما هم بیخیال خرس و گرگ شدیم و رفتیم سمت قله قلم...

قله زیبا و فنی قلم ۳۹۰۰متر - در وسط قله نول جنوبی ۴۱۸۰متر (البته زیر ابر هست) - یال سمت راست هم برف کرموو ۴۱۰۰متر

ماشین ما رو چشمه آب سرد پیاده کرد و در مسیر دریاچه که گل حرکت کردیم و شروع کردیم به برف کوبی ٬ برف کوبی زیاد نداشت چون مسیر کامل یخ زده بود و حجم برف هم بالا بود. کمی که بالا تر رفتیم مجبور شدیم کرامپون ببندیم و با کرامپون به مسیر خودمون ادامه دادیم. کمی بالاتر که رفتیم باد و بوران برف پودر اجازه نمیداد که ما جلو خودمون رو ببینیم و هر از چند وقتی باد بسیار شدید میگرفت و ول میکرد ٬ روی تیغه ها و دیواره های قله ها که نگاه میکردیم بوران برف پودر غوغا میکرد و باد شدیدی شروع به وزیدن کرد ٬ حرکت خود را به سمت خط الراس قله قلم ادامه دادیم ۲-۳ تا دست به سنگ نیم متری رو رد کردیم و تقریبا نزدیک خط الراس بودیم که بارش برف زیاد شد و بوران برف پودر و باد شدید واقعا جلو صعود ما رو گرفت و دقایقی نزدیک چند تخته سنگ بزرگ پناه گرفتیم که باد کمتر بشه ولی برف شروع به باریدن کرده بودو به همین دلیل سریع تصمیم به برگشت گرفتیم ٬ چون رد پاها توسط باد پر شده بود مسیر برگشت رو چند بار اشتباه رفتیم ولی در آخر پیداش کردیم و به سمت دریاچه که گل و چشمه آب سرد فرود رفتیم و تلفن زدیم به راننده و اومد دنبالمون و تا راننده اومد زیر برف یه چرت حسابی زدیم و یه نسکافه داغ زدیم توی رگ و جای همه شما توی برنامه خالی بود...

نزدیکی خط الراس قلم - در پشت قله نول جنوبی ۴۱۸۰متر - یال سمت چپ هم تنگ نول هست که میره واسه کل خرمن.

هوای خراب در نزدیکی خط الراس قلم - دید کافی نداشتیم

برگشتیم خانه کوهنورد سی سخت و یه نهار حسابی خوردیم و به طرف شهر یاسوج حرکت کردیم و در اونجا هم دوست خوبه ما حسین رمضانی به استقبال ما اومد و از ما پذیرایی کرد ولی به خاطر عجله ای که داشتیم نتونستیم پیشش بمونیم و از یاسوج هم به شیراز اومدیم...

بازم آخر گزارش شد و تشکرات بسیار از دوستان و دست اندرکاران این برنامه : تشکر میکنم از دوست خوبم نیما بخاطر اینکه ما رو راهنمایی کرد و جون ما رو از خفگی گاز نجات داد  ٬ آقای آصفی  مسئول خانه کوهنورد سی سخت که در آخر هم نتونستیم ایشون رو ملاقات کنیم ٬  شرکت همراه اول ٬ شرکت ایرانسل ٬ کارخانه های کنسرو و مائده سازی ایران ٬ نانوایی سی سخت ٬ ستاد نماز جمعه شهرستان دنا ٬  تاکسی های خطی شیراز به یاسوج و بالعکس ٬ تاکسی های خطی یاسوج به سی سخت و بالعکس ٬ خرس های قهوه ای دنا ٬ گرگ های منطقه ٬ اداره آب و فاضلاب سی سخت ٬ عزیزان ناجا ٬ شکلات رامتین ٬ هات چاکلیت ٬ کافی میکس ٬ سونی اریکسون ٬ نوکیا ٬ المپیوس ٬ آب معدنی شش پیر ٬ دلستر ٬ عزیزان محیط بان منطقه که دائم اونا رو توی جاده میدیدیم و تمامی کسانی که ما رو راهنمایی کردن و در اجرایی هر چه بهتر این برنامه سهیم بودن براشون آرزوی موفقیت میکنیم...